Regulamin Azylu

Regulamin Azylu dla zwierząt
Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Tarnowie

§ 1.

Podstawy prawne działania Azylu

1. Azyl dla Zwierząt w Tarnowie, zwany dalej „Azylem”, jest wewnętrzną komórką organizacyjną Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Tarnowie, zwanej dalej Spółką” lub „MPGK”.

2. Azyl jest wpisany do rejestru podmiotów nadzorowanych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w Tarnowie i posiada weterynaryjny numer identyfikacyjny 12633401.

3. Podstawy i zakres działalności Azylu regulują w szczególności:

1) ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt,
2) ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt,
3) ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej,
4) ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
5) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 stycznia 2022 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt,
6) rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 sierpnia 1998 r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt,
7) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie wzoru i szczegółowego sposobu prowadzenia rejestru psów zaszczepionych przeciwko wściekliźnie oraz wzoru zaświadczenia o szczepieniu psa przeciwko wściekliźnie,
8) Akt założycielski Spółki,
9) niniejszy Regulamin Azylu, zwany dalej „Regulaminem”.

4. Azyl wykonuje powierzone MPGK przez Gminę Miasta Tarnowa zadania własne tej Gminy wynikające z ustawy o ochronie zwierząt i określone w programie uchwalanym corocznie przez Radę Miejską w Tarnowie na podstawie art. 11 i art. 11a ww. ustawy, w zakresie zapobiegania bezdomności zwierząt i zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywania na terenie wyznaczonym administracyjnymi granicami miasta Tarnowa, a ponadto, na podstawie porozumień i umów zawartych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz uprawnionymi podmiotami trzecimi, wykonuje ich zadania wynikające z ww. ustawy.

§ 2.

Cele i zadania Azylu

1. Podstawowe cele Azylu obejmują:

1) zapewnienie ochrony psom bezdomnym lub zwierzętom traktowanym niehumanitarnie,
2) zapewnienie ochrony wolno żyjącym kotom wymagającym opieki,
3) prowadzenie działań zapobiegających bezdomności psów i kotów,
4) promowanie prawidłowych postaw i zachowań człowieka w stosunku do zwierząt.

2. Do zadań Azylu należy w szczególności:

1) zapewnianie schronienia i opieki zwierzętom bezdomnym (z wyjątkiem zwierząt gospodarskich) lub zwierzętom odebranym ich właścicielom lub opiekunom w trybie określonym w ustawie o ochronie zwierząt,
2) przyjmowanie i przetrzymywanie kotów wolno żyjących wymagających pomocy lekarsko-weterynaryjnej,
3) przeprowadzanie interwencji dotyczących:

a) psów stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego,
b) psów bezdomnych wymagających pomocy, w tym pomocy lekarsko-weterynaryjnej,
c) wolno żyjących kotów wymagających pomocy lekarsko-weterynaryjnej,
d) innych zwierząt bezdomnych, za wyjątkiem bezdomnych zwierząt gospodarskich,

4) zapewnianie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt,
5) zapewnianie właściwych warunków bytowania zwierzętom przebywającym w Azylu,
6) prowadzenie kwarantanny dla zwierząt przybyłych do Azylu,
7) wykonywanie u zwierząt przyjmowanych do Azylu zabiegów sterylizacji lub kastracji w przypadku braku przeciwwskazań lekarsko-weterynaryjnych,
8) podejmowanie starań w celu odnalezienia dotychczasowych właścicieli lub opiekunów zwierząt przyjętych do Azylu, jeżeli istnieje możliwość ich identyfikacji,
9) oddawanie zwierząt przebywających w Azylu ich dotychczasowym właścicielom lub opiekunom,
10) podejmowanie działań w celu adopcji bezdomnych zwierząt przebywających w Azylu, w tym ich przekazywanie osobom zainteresowanym ich posiadaniem i zdolnym zapewnić im należyte warunki utrzymania, a także kontrolowanie warunków bytowych zwierząt przekazanych do adopcji,
11) prowadzenie działań o charakterze edukacyjno-informacyjnym w zakresie:

a) propagowania praw zwierząt i ich humanitarnego traktowania,
b) odpowiedzialnej i właściwej opieki nad zwierzętami,
c) propagowania sterylizacji i kastracji oraz elektronicznego znakowania zwierząt, a także adopcji zwierząt bezdomnych,
d) współpracy z organizacjami społecznymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt,
e) promowania prawidłowych postaw i zachowań człowieka w stosunku do kotów wolno żyjących,
f) informowanie o zakazach dotyczących handlu zwierzętami domowymi oraz propagowanie zakupu zwierząt domowych, a w szczególności psów i kotów z legalnych źródeł.

§ 3.

Funkcjonowanie Azylu

1. W celu zachowania w Azylu właściwych warunków higieniczno-sanitarnych zapewnia się:

1) utrzymywanie czystości w boksach (pomieszczeniach) i na wybiegach dla zwierząt, m.in. przez bieżące usuwanie odchodów, resztek pożywienia i innych nieczystości,
2) poddawanie boksów (pomieszczeń), kuwet, klatek, transporterów, legowisk i misek, itp. bieżącej okresowej dezynfekcji, dezynsekcji oraz deratyzacji.

2. W celu utrzymania zwierząt w Azylu w dobrej kondycji zapewnia się im odpowiednią opiekę i pielęgnację, w tym:

1) boksy (pomieszczenia) umożliwiające swobodne poruszanie się, legowisko i stały dostęp do wody zdatnej do picia,
2) nie dopuszcza się do nadmiernego zagęszczania zwierząt w boksach (pomieszczeniach),
3) w miarę możliwości przebywanie na wybiegu, a także wyprowadzanie na spacer,
4) karmienie zgodnie z zasadami i normami żywienia oraz zaleceniami lekarza weterynarii,
5) opiekę weterynaryjną,
6) konieczne zabiegi pielęgnacyjne.

3. Zapewnienie zwierzętom w Azylu opieki weterynaryjnej, w szczególności w zakresie kontroli stanu zdrowia, profilaktyki i leczenia oraz zwalczania pasożytów wewnętrznych i zewnętrznych, odbywa się na podstawie umowy zawartej przez MPGK z lekarzem weterynarii prowadzącym lecznicę weterynaryjną.

4. Lekarz weterynarii prowadzi dokumentację lekarsko-weterynaryjną zwierząt przebywających w Azylu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Dla każdego zwierzęcia przebywającego w Azylu zakłada się Książeczkę zdrowia zwierzęcia, do której lekarz weterynarii wpisuje informacje o przeprowadzonych zabiegach i szczepieniach.

5. Azyl prowadzi Książkę kontroli weterynaryjnej, do której są wpisywane zalecenia Powiatowego Lekarza Weterynarii w Tarnowie.

§ 4.

Wykaz zwierząt przebywających w Azylu

Azyl prowadzi Wykaz zwierząt przebywających w Azylu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 stycznia 2022 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt, zwany dalej „Wykazem”, który zawiera:

1) opis zwierzęcia, w tym jego gatunek, wiek, płeć, maść i oznakowanie,
2) datę przyjęcia do Azylu oraz imię i nazwisko osoby przekazującej zwierzę oraz wskazanie miejsca interwencji skąd zwierze zostało zabrane,
3) dane dotyczące kwarantanny,
4) dane dotyczące przeprowadzonych szczepień i zabiegów weterynaryjnych,
5) datę opuszczenia Azylu oraz imię, nazwisko i adres osoby, której przekazano zwierzę,
6) datę śmierci z podaniem przyczyny.

§ 5.

Zasady przyjmowania zwierząt do Azylu

1. Z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, do Azylu przyjmowane są zgłaszane w ramach interwencji przez Straż Miejską i Policję lub inne upoważnione do tego podmioty:

1) psy stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego,
2) psy bezdomne wymagające pomocy, w tym pomocy lekarsko-weterynaryjnej,
3) wolno żyjące koty wymagające pomocy lekarsko-weterynaryjnej,
4) inne zwierzęta bezdomne, za wyjątkiem bezdomnych zwierząt gospodarskich.

2. Do Azylu przyjmowane są zwierzęta odebrane ich właścicielom lub opiekunom w trybie określonym w ustawie o ochronie zwierząt.

3. Azyl nie przyjmuje zwierząt od ich dotychczasowych właścicieli, opiekunów lub osób postronnych.

4. Ilość miejsc dla zwierząt w Azylu jest ograniczona i zależy m.in.: od ilości zwierząt aktualnie przebywających w Azylu, ich wielkości i stanu zdrowia. Kierownik Azylu po poinformowaniu Straży Miejskiej i Policji o braku wolnych miejsc w Azylu może odmówić czasowo przyjęcia kolejnego zwierzęcia.

5. Upoważniony pracownik Azylu udziela pomocy zwierzęciu na miejscu interwencji, a w razie konieczności odławia zwierzę specjalistycznym sprzętem i przewozi do Azylu przystosowanym do tego celu pojazdem spełniającym warunki określone w ustawie o ochronie zwierząt.

6. Zwierzęta są przyjmowane do Azylu przez upoważnionego pracownika Azylu przeszkolonego w zakresie prawidłowego postępowania ze zwierzętami i z przepisów ustawy o ochronie zwierząt, zwanego „opiekunem zwierząt”.

7. Po przyjęciu zwierzęcia do Azylu opiekun zwierząt niezwłocznie dokonuje ogólnych oględzin jego stanu, a w przypadku podejrzenia choroby lub urazu niezwłocznie zapewnia pomoc lekarsko-weterynaryjną. Ponadto opiekun zwierząt sprawdza czy zwierzę jest oznakowane, a jeśli tak, to w miarę możliwości powiadamia właściciela lub opiekuna zwierzęcia o jego przyjęciu do Azylu.

8. Zwierzę przyjęte do Azylu poddawane jest badaniu przez lekarza weterynarii w zakresie oceny stanu zdrowia, który decyduje o dalszym postępowaniu wobec niego.

9. Zwierzęciu przyjętemu do Azylu nadaje się kolejny numer ewidencyjny, tj. indywidualny identyfikator zwierzęcia w Azylu i wpisuje się do Wykazu dane, o których mowa w § 4 pkt 1 i 2.

§ 6.

Przetrzymywanie zwierząt w Azylu

1. Zwierzęta przetrzymywane są w Azylu do czasu ich odebrania przez dotychczasowego właściciela lub opiekuna, albo do czasu ich adoptowania przez nowego opiekuna, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Wolno żyjące koty, po udzieleniu pomocy, wyleczeniu, zaszczepieniu przeciwko wściekliźnie i sterylizacji są wypuszczane w miejscu dotychczasowego bytowania lub oddawane osobie, która zobowiąże się nim opiekować.

3. Zwierzę przyjęte do Azylu poddaje się 14-dniowej kwarantannie w celu obserwacji lub badania w celu wykluczenia możliwości przeniesienia lub rozprzestrzenienia choroby zakaźnej zwierząt. Okres kwarantanny może być przedłużony przez lekarza weterynarii. Fakt odbycia przez zwierzę kwarantanny zaznacza się w Wykazie.

4. W Azylu w oddzielnych boksach (pomieszczeniach) przetrzymuje się:

1) zwierzęta w okresie kwarantanny,
2) osobniki odmiennej płci, z wyjątkiem zwierząt sterylizowanych lub kastrowanych,
3) zwierzęta chore, jeśli takie są zalecenia lekarza weterynarii,
4) szczenięta (kocięta),
5) suki ze szczeniakami i kotki z kociętami,
6) zwierzęta agresywne.

5. Zwierzęta przebywające w Azylu, z wyjątkiem szczeniąt i kociąt do osiągnięcia dojrzałości płciowej, po zakończeniu kwarantanny podlegają kastracji lub sterylizacji, o ile według lekarza weterynarii pozwala na to ich stan zdrowia. Fakt dokonania kastracji lub sterylizacji zwierzęcia wpisuje się w Ksiqżeczce zdrowia zwierzęcia i odnotowuje w Wykazie.

6. Zwierzęta przebywające w Azylu podlegają obowiązkowemu ochronnemu szczepieniu przeciwko wściekliźnie i, w podstawowym zakresie, szczepieniom przeciwko chorobom zakaźnym, według zaleceń lekarza weterynarii.

7. Każdy pies poddany szczepieniu przeciwko wściekliźnie podlega wpisowi do prowadzonego przez lekarza weterynarii Rejestru psów zaszczepionych przeciwko wściekliźnie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie wzoru i szczegółowego sposobu prowadzenia rejestru psów zaszczepionych przeciwko wściekliźnie oraz wzoru zaświadczenia o szczepieniu psa przeciwko wściekliźnie. Lekarz weterynarii wydaje Azylowi zaświadczenie o szczepieniu psa przeciwko wściekliźnie, a fakt jego dokonania wpisuje w Książeczce zdrowia zwierzęcia i odnotowuje w Wykazie.

8. Po zakończeniu kwarantanny psy są znakowane poprzez wszczepienie elektronicznych mikroprocesorów (chipów) a następnie rejestrowane w Międzynarodowej Bazie Danych SAFE ANIMAL na stronie internetowej www.safe-animal.eu.

9. W Wykazie odnotowuje się historię pobytu zwierzęcia w Azylu zamieszczając w nim dane, o którym mowa w § 4 pkt 3 — 4 i 6.

§ 7.

Wydawanie zwierząt z Azylu

1. Zwierzęta przyjęte do Azylu, a odebrane właścicielowi lub opiekunowi na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy o ochronie zwierząt, są zwracane tym osobom na zasadach określonych w tej ustawie.

2. Zwierzęta stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego przyjęte do Azylu w celu ich obserwacji lub badania, albo do czasu ustalenia ich dotychczasowego właściciela lub opiekuna, są zwracane właścicielom lub opiekunom po ustaniu przyczyny ich umieszczenia w Azylu i za zgodą właściwego organu.

3. Zwierzęta przyjęte do Azylu na obserwację lub leczenie w związku z podejrzeniem o chorobę zakaźną są zwracane ich właścicielom lub opiekunom na zasadach określonych w ustawie o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, bez opłat, z wyjątkiem kosztów obowiązkowego szczepienia przeciwko wściekliźnie, koniecznego leczenia niezwiązanego ze zwalczaniem chorób zakaźnych i innych opłat wynikających z właściwych przepisów prawa.

§ 8.

Przekazane do Azylu zwierzęta, które uciekły lub zabłąkały się, są zwracane ich dotychczasowym właścicielom lub opiekunom, z zastrzeżeniem postanowień § 10.

§ 9.

1. Właściciele lub opiekunowie zwierząt, o których mowa w § 7 i § 8 mogą je odebrać po wykazaniu prawa do zwierzęcia, zgodnie z ust. 2, uiszczeniu zryczałtowanej opłaty dziennej za pobyt zwierzęcia w Azylu, o której mowa w ust. 3 i zwrocie poniesionych przez MPGK kosztów koniecznego leczenia zwierzęcia.

2. Wykazanie przez właściciela lub opiekuna prawa do zwierzęcia następuje w szczególności poprzez okazanie Książeczki zdrowia zwierzęcia, zaświadczenia o szczepieniu przeciwko wściekliźnie, potwierdzenia zapłaty opłaty od posiadania psa lub na podstawie innego dokumentu uprawdopodabniającego prawo do zwierzęcia, albo na podstawie tatuażu lub danych zczytanych z wszczepionego elektronicznego mikroprocesora (chipa), o ile zwierzę taki posiada.

3. Zryczałtowana opłata dzienna za pobyt zwierzęcia w Azylu stanowi zwrot poniesionych przez Azyl kosztów transportu i utrzymania, a jej wysokość określa odrębna uchwała Zarządu MPGK. Wniesienie należnej opłaty potwierdza się pokwitowaniem sporządzonym na druku ścisłego zarachowania.

4. Właściciele lub opiekunowie zwierząt, o których mowa w § 7 i § 8 odbierając zwierzęta z Azylu potwierdzają ten fakt podpisem w Protokole odbioru zwierzęcia z Azylu dla Zwierząt MPGK w Tarnowie, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.

§ 10.

1. Zwierzęta bezdomne przebywające w Azylu, z wyjątkiem zwierząt, o których mowa w § 7, a także zwierząt, o których mowa w § 8, jeżeli ich dotychczasowy właściciel lub opiekun nie zgłosi się po ich odbiór, po upływie kwarantanny i wykonaniu obowiązkowych szczepień, są oddawane do adopcji bezpośredniej nowym opiekunom lub do adopcji wirtualnej. Zasady i warunki oddawania do adopcji bezpośredniej i adopcji wirtualnej zwierząt bezdomnych przebywających w Azylu określają Warunki adopcji bezdomnych zwierząt przebywających w Azylu dla Zwierząt MPGK w Tarnowie, stanowiące załącznik nr 2 do Regulaminu.

2. Szczegółowe warunki adopcji bezpośredniej zwierzęcia z Azylu określa Umowa adopcji zwierzęcia z Azylu dla Zwierząt MPGK w Tarnowie, której wzór stanowi załącznik do Warunków, o których mowa w ust. 1.

§ 11.

1. Datę opuszczenia Azylu przez zwierzę oraz imię, nazwisko i adres osoby, której zwierzę wydano odnotowuje się w Wykazie.

2. Zwierzęta wydaje się z Azylu wraz z wypisem z Wykazu zawierającym informacje, o których mowa w § 4 pkt 1, 3 i 4 oraz Książeczką zdrowia zwierzęcia.

§ 12.

Wyprowadzanie psów na spacery

Bezdomne psy przebywające w Azylu, z wyjątkiem psów, o których mowa w § 7, po upływie kwarantanny i wykonaniu obowiązkowych szczepień, mogą być wyprowadzane na spacery przez osoby postronne. Zasady wyprowadzania na spacery psów przebywających w Azylu Dla Zwierząt MPGK w Tarnowie określa załącznik nr 3 do Regulaminu.

§ 13.

Zasady eutanazji zwierząt

1. Uśmiercania zwierząt przebywających w Azylu, w tym usypiania ślepych miotów dokonuje się w sposób humanitarny polegający na zadawaniu przy tym minimum cierpienia fizycznego i psychicznego tak, by zaoszczędzić zwierzęciu dodatkowych cierpień.

2. Zabiegi uśmiercania zwierząt mogą odbywać się w szczególnie uzasadnionych przypadkach, wyłącznie na podstawie orzeczenia lekarza weterynarii i na warunkach określonych przepisami ustawy o ochronie zwierząt.

3. W przypadku konieczności bezzwłocznego uśmiercenia, w celu zakończenia cierpień, potrzebę uśmiercenia zwierzęcia stwierdza lekarz weterynarii, członek Polskiego Związku Łowieckiego, inspektor organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, funkcjonariusz Policji, Straży Ochrony Kolei, Straży Gminnej, Straży Granicznej, pracownik Służby Leśnej lub Służby Parków Narodowych, strażnik Państwowej Straży Łowieckiej, strażnik łowiecki lub strażnik Państwowej Straży Rybackiej.

4. Usypianie ślepych miotów jest prowadzone przez lekarza weterynarii.

5. W razie konieczności bezzwłocznego uśmiercenia zwierzęcia, czynność tę dokonuje się przez podanie środka usypiającego – przez lekarza weterynarii lub zastrzelenie zwierzęcia wolno żyjącego (dzikiego) – przez osobę uprawnioną do użycia broni palnej.

6. Uśmiercania zwierząt dokonuje się w miejscu wyznaczonym na ten cel, bez udziału osób postronnych i innych zwierząt. Datę i przyczynę uśmiercenia zwierzęcia odnotowuje się w Wykazie.

7. Zwłoki zwierząt są umieszczane w chłodni, a następnie przekazane do utylizacji przez uprawniony do tego podmiot.

§ 14.

Zasady przyjmowania darowizn przez Azyl

1. Azyl może przyjmować darowizny pieniężne przeznaczone na finansowanie kosztów jego działalności oraz darowizny rzeczowe przeznaczone dla zwierząt przebywających w Azylu.

2. Darowizny pieniężne są wpłacane bezpośrednio do kasy MPGK lub na rachunek bankowy ING Bank Śląski O/Tarnów nr 12 1050 1722 1000 0090 3247 3663, z dopiskiem „na działalność Azylu”.

3. Darowizny rzeczowe są przekazywane bezpośrednio do Azylu.

§ 15.

Postanowienia porządkowe

1. Każda osoba odwiedzająca Azyl jest bezwzględnie zobowiązana do zapoznania się i stosowania Regulaminu. Wejście na teren Azylu jest jednoznaczne z akceptacją postanowień Regulaminu.

2. Zwierzęta przyjmowane są do Azylu przez całą dobę.

3. Oglądanie zwierząt przebywających w Azylu odbywa się w okresie:

1) marzec – październik od wtorku do piątku w godz. 9:00 – 17:00,
2) listopad – luty od wtorku do piątku w godzinach 9:00 – 15:00 i w soboty w godz. 7:00 – 15:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.

4. Wydawanie zwierząt do adopcji i wydawanie zwierząt, o których mowa w § 7 i w § 8 ich dotychczasowym właścicielom lub opiekunom odbywa się od wtorku do soboty w godzinach 9:00 – 14:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.

5. Wyprowadzenie na spacery psów przebywających w Azylu odbywa się od wtorku do soboty w godz. 10:00 – 14:00 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy,

6. Zarząd MPGK w odrębną uchwała może ustalić inne niż wskazane w ust. 3 – 5 godziny lub dni, w których odbywa się oglądanie zwierząt w Azylu, ich wydawanie do adopcji lub wyprowadzenie na spacery.

7. Na czas karmienia zwierząt, przeprowadzania szczepień lub prac porządkowych i w innym wyjątkowych wypadkach Azyl może być chwilowo zamknięty.

8. Poniedziałek jest dniem wewnętrznym w Azylu. W tym dniu Azyl jest nieczynny dla osób postronnych.

9. Przyjmowanie w Azylu wycieczek grup zorganizowanych odbywa się po wcześniejszym uzgodnieniu z Kierownikiem Azylu terminu i zakresu wycieczki.

10. Pobyt osób postronnych na terenie Azylu, poza wyznaczonymi dniami i godzinami, jest zabroniony i stanowi naruszenie Regulaminu.

§ 16.

1. Po terenie Azylu można przebywać i poruszać się w miejscach do tego wyznaczonych i tylko w obecności pracownika Azylu lub – za jego zgodą – samodzielnie.

2. Osoby niepełnoletnie mogą przebywać i poruszać się po terenie Azylu tylko pod bezpośrednim i stałym nadzorem dorosłych opiekunów, którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo.

3. Zabrania się osobom postronnym przebywającym w Azylu:

1) wstępu do izolatek i pomieszczeń zaplecza technicznego,
2) samowolnego otwierania i wchodzenia do boksów ze zwierzętami,
3) zbliżania się do zwierząt, bez zgody i asysty pracownika Azylu,
4) karmienia zwierząt,
5) drażnienia i straszenia zwierząt,
6) wprowadzania obcych zwierząt na teren Azylu, bez uprzedniej zgody pracownika Azylu,
7) palenia tytoniu lub i posługiwania się ogniem,
8) spożywania alkoholu lub używania środków odurzających,

4. Zabroniony jest wstęp i przebywanie na teren Azylu:

1) pod wpływem alkoholu lub środków odurzających,
2) osobom niepełnoletnim, bez opieki osoby dorosłej,
3) bez wiedzy i nadzoru pracownika Azylu.

5. Na terenie Azylu obowiązuje zakaz fotografowania, bez uprzedniej zgody pracownika Azylu.

6. Azyl nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy osobiste osób odwiedzających Azyl.

§ 17.

1. Każda osoba odwiedzająca Azyl jest zobowiązana do zapoznania się z Regulaminem i jego stosowania. Wejście na teren Azylu jest jednoznaczne z akceptacją postanowień Regulaminu.

2. Nadzór nad przestrzeganiem postanowień Regulaminu sprawuje Kierownik Azylu.

3. Osoba odwiedzająca Azyl odpowiada na zasadach ogólnych za szkody wyrządzone swoim działaniem lub zaniechaniem, w szczególności będące skutkiem naruszenia zasad wynikających z przepisów prawa lub postanowień Regulaminu.

4. Osoby dopuszczające się zachowań sprzecznych z zasadami bezpieczeństwa lub naruszających porządek prawny, nieprzestrzegające postanowień Regulaminu lub niestosujące się do poleceń pracowników Azylu, będą wypraszane z Azylu, a o przypadkach zachowań zagrażających bezpieczeństwu osób lub zwierząt powiadomione zostaną odpowiednie organy.

Klauzula informacyjna

§ 18.

W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119, s. 1), dalej RODO, na podstawie art. 13 ww. rozporządzenia, MPGK informuje osoby adoptująca bezdomne zwierzę przebywające w Azylu, dotychczasowych właścicieli i opiekunów zwierząt przebywających w Azylu, o których mowa w § 7 i w § 8 oraz inne osoby korzystające z usług Azylu o zasadach przetwarzania ich danych osobowych i o przysługujących im prawach z tym związanych (klauzula informacyjna):

1) Administratorem podanych przez Panią/Pana danych osobowych (tj.: imię i nazwisko, wizerunek, PESEL, telefon, adres e-mail, adres zamieszkania, adres pobytu zwierzęcia, nr rachunku bankowego, itp.) jest Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. ul. Okrężna 11, 33-100 Tarnów. Jeśli ma Pani/Pan pytania dotyczące sposobu i zakresu przetwarzania przez MPGK Pani/Pana danych osobowych, a także przysługujących Pani/Panu uprawnień z tego tytułu, może się Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych za pomocą poczty elektronicznej pisząc na adres: iod@mpgk.tarnow.pl.

2) Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie:

a) zawartej umowy adopcji zwierzęcia – art. 6 ust. 1 lit. b RODO,
b) niezbędności przetwarzania tych danych do wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze – art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
c) niezbędności do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą lub innej osoby fizycznej – art. 6 ust. 1 lit. d RODO,
d) niezbędności do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi – art. 6 ust. 1 lit. e RODO,
e) niezbędność przetwarzania tych danych do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora – art. 6 ust. 1 lit. f RODO, w tym archiwalnych, statystycznych, sprawozdawczych, a także w celu dochodzenia ewentualnych roszczeń lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami związanymi z zawartą umową,
f) udzielonej zgody – art. 6 ust. 1 lit. a RODO, na umieszczanie Pani/Pana danych osobowych w Międzynarodowej Bazie Danych SAFE ANIMAL na stronie www.safe-animal.eu.

3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są w celach:

a) wirtualnej adopcji zwierzęcia,
b) zawarcia i wykonywania umowy adopcyjnej zwierzęcia, w tym w celu przeprowadzania wizyt poadopcyjnych, umieszczenia w Międzynarodowej Bazie Danych SAFE ANIMAL,
c) wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na MPGK w związku z prowadzeniem Azylu,
d) wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora lub przez stronę trzecią, w szczególności w celu dochodzenia ewentualnych roszczeń lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami związanymi z zawartą umową, i w celu realizacji umów zawartych przez Administratorami z innymi podmiotami, w tym m.in. z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego.

W pozostałych przypadkach Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody.

4) W związku z przetwarzaniem danych osobowych w celach o których mowa w pkt 4 odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być:

a) osoby upoważnione przez Administratora do wykorzystania danych w ramach wykonywania swoich obowiązków służbowych i organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej uprawnionym do otrzymania danych osobowych na mocy przepisów prawa, np.: sądom, organom ścigania, podatkowym, gdy wystąpią z takim żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów prawa. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym, które na podstawie umów zawartych z Administratorem przetwarzają te dane,
b) podmioty, które na podstawie umów zawartych z MPGK przetwarzają te dane osobowe, jednakże przekazanie im tych danych nastąpić może tylko wtedy, gdy podmioty te zapewnią odpowiednią ochronę tych danych. Podmiotami tymi mogą być np.: firmy świadczące na rzecz MPGK usługi informatyczne, ochrony mienia, telekomunikacyjne, prawne, pocztowe lub ubezpieczeniowe, instytucje finansowe prowadzące rozliczenia lub windykacje, a także inne podmioty, którym Administrator powierzy przetwarzanie dane osobowe (procesor).

5) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres i w zakresie niezbędnym do
wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze lub wymagany przez przepisy prawa. W przypadku wyrażenia przez Panią/Pana zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych dla potrzeb umieszczenia w Międzynarodowej Bazie Danych SAFE ANIMAL, dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.

6) W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące uprawnienia:

a) prawo dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania ich kopii (art. 15 RODO),
b) prawo do żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych — gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne (art. 16 RODO),
c) prawo do żądania usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym) (art. 17 RODO) – gdy:

  • nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
  • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych,
  • osoba, której dane dotyczą wycofała zgodę na przetwarzanie danych osobowych, która jest podstawą przetwarzania danych i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania danych,
  • przetwarzane są niezgodnie z prawem,
  • muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa,

d) prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18 RODO) — gdy:

  • osoba, której dane dotyczą kwestionuje prawidłowość danych osobowych,
  • przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą sprzeciwia się usunięciu danych żądając w zamian ich ograniczenia,
  • Administrator nie potrzebuje już danych dla swoich celów, ale osoba, której dane dotyczą, potrzebuje ich do ustalenia, obrony lub dochodzenia roszczeń,
  • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych, do czasu ustalenia czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu;

e) prawo do przenoszenia danych przetwarzanych w sposób zautomatyzowany (art. 20 RODO), tj. do otrzymania tych danych w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego — w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • przetwarzanie danych odbywa się na podstawie umowy zawartej z osobą, której dane dotyczą lub na podstawie zgody wyrażonej przez tą osobę,
  • przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany.

Może Pani/Pan żądać, aby Pani/Pana dane osobowe zostały przesłane przez MPGK bezpośrednio innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe.

f) prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO) — gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • zaistnieją przyczyny związane z Pani/Pana szczególną sytuacją – w przypadku przetwarzania danych na podstawie zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej przez Administratora,
  • przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora lub przez stronę trzecią – z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą jest dzieckiem.

g) W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody na
przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. a RODO) – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem, z obowiązującym prawem. W celu skorzystania z praw opisanych wyżej można skontaktować się z Administratorem za pośrednictwem Inspektora Ochrony Danych pisząc na iod@mpgk.tarnow.pl. W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

7) Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej oraz nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.

8) Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny, jednakże konsekwencją ich niepodanie będzie brak możliwości zawarcia i wykonania realizacji umowy lub innych usług przez MPGK.

§ 19.

Postanowienia porządkowe

1. Informacje o zasadach wykonania usług publicznych w zakresie prowadzenia Azylu można uzyskać w MPGK przy ul. Komunalnej 31 w Tarnowie osobiście 14/625-82-09 w godz. od 7:00 do 15:00, od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.

2. Skargi i wnioski dotyczące wykonywania przez MPGK usług publicznych w zakresie prowadzenia Azylu można składać osobiście w siedzibie MPGK przy ul. Okrężnej 11 w Tarnowie w każdy poniedziałek w godz. od 13:30 do 14:30, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, pisemnie na adres Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., ul. Okrężna 11, 33-100 Tarnowie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres mpgk@mpgk.tarnow.pl.

3. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie w zakresie skarg i wniosków dotyczących wykonywania przez MPGK usług publicznych w zakresie prowadzenia Azylu stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

§ 20

1. Nadzór na działalnością Azylu sprawuje właściwa terytorialnie inspekcja weterynaryjna zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zwierząt.

2. Nadzór na działalnością Azylu w zakresie prawidłowości wykonywania powierzonych MPGK zadań publicznych sprawuje Prezydent Miasta Tarnowa.

3. Niniejszy Regulamin jest regulaminem korzystania z usług publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.

4. Regulamin dostępny jest do wglądu w siedzibie Azylu, a także na stronie internetowej MPGK pod adresem https://mpgk.tarnow.pl/.

5. Zmian postanowień Regulaminu dokonuje się z zachowaniem trybu właściwego dla jego nadania.